10 tipp, hogyan ne csinálj FB-oldalt

amblo-fb-10nem.png

Facebookozni egyszerű. Fotózni, posztot írni bárki tud. Meg amúgy is ingyen van. Hát, nem, nem és még egyszer nem. Tíz pontba szedtem, mitől lehet rossz egy Facebook-oldal.

0. Személyes profilod a céges oldalad

Az első nagy mellélövés. Ha személyes profilként működteted az oldalad, legfeljebb 5000 ismerősöd lehet (több nem), nem hirdethetsz, nem időzíthetsz posztokat, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ráadásul az ismerőseid is hamar megutálnak vagy elrejtenek, ha naponta tolod az arcukba az új termékeidet. És még csak nem is biztos, hogy ők a te célcsoportod. Nem beszélve arról, hogy a Facebook szabályzata szerint ez nem szabályos, így bármikor megszüntethetik ezt a nem valós, nem személyes profilodat. Megéri? Na, ugye.

1. Legyen saját neved

Sokan beleesnek abba a hibába, hogy nagy lendülettel bejelentik egy cég indulását, de a hozzá tartozó közösségi csatornákon nem „védik le” a nevet. Zöld utat adnak ezzel vicces kedvű fiataloknak, trolloknak, vagy épp a gonosz konkurenciának. A sok hasonló vagy ugyanaz közül aztán tűnj ki, bizonyítsd be, hogy te vagy az eredeti. Vagy keress egy hasonló jó nevet, ami hozzád köthető. Majd vezesd be és fel a többi online és offline felületedre. Jó meló, nem? Majd hopp, valami csoda folytán újra elérhető lesz az saját név. Visszaváltoztatod? Névjegykártyán, kiadványokon, molinón, roll-upon? Tényleg?

2. Legyen jó a neved

Nemcsak a le nem foglalt nevekkel lehet nagyot bukni, hanem a rosszul megválasztott nevekkel is. Korábban a Facebook 200 követő alatt engedélyezte csak az oldal névváltoztatását (ma már ez rugalmasabban megoldható), így elég könnyen beleragadhatott valaki egy rosszul kiválasztott névbe. Például Pusztaszabolcs egyik polgármesterjelöltjének FB-oldala 2014-ben Csányi Kálmán polgármesterjelölt néven futott. Azután is, hogy megválasztották. Azóta szerencsére sikerült orvosolnia a problémát (amiben a szigorú FB-szabály lazítása is sokat segített). 

10710696_10204087444400236_8724733452728531824_n.jpg

Szintén rossz megoldás, ha a pályázatunk lánykori nevét adjuk az oldalunknak. Ilyen volt a PSYCHOLUCIA Nonprofit Kft Támop 1.4.1 Csobánka nevű oldalé még 5 évvel ezelőtt, amit szerencsére azóta finomítottak. (Más kérdés, mi lesz, ha új szervezeti formát vesznek fel? Bár ez leginkább a bt-kre vonatkozik.)

Még mindig a rossz névválasztásnál maradva, egy többrészesre tervezett eseménynél se túl okos megoldás, ha pl. a második rendezvénynek külön oldalt készítünk. Hogy aztán néhány hónap és poszt után otthagyjuk a nem kevés befektetett munkánkkal és a pár száz követőnkkel együtt, mint ahogyan azt Hévízen is tették a 2016-os borünnepüknél. És folytatták a kommunikációt az esemény első és központi oldalán.

screen_shot_08-22-18_at_10_08_am.PNG

3. Nincs beállítva az URL-címed

A Facebook alapból ad valami nagyon hosszú és kevésbé szexi URL-címet (ott fent, a böngésződ sávjában), amit át is írhatsz egy sokkal szexibbre, egy olyanra, ami a weboldaladhoz hasonlóan bárhol bármikor könnyen beazonosíthat téged. (Ha nem tennéd, a FB olykor cseszegetni fog, hogy csináld.) Csak csináld ésszel, hogy ne minden levélpapíron, névjegykártyán más cím szerepeljen. Amellett, hogy béna, ha sokat változik, nehezebben is fognak ezek alapján rád találni.

4. Rossz kommunikáció

Ha Facebook-oldalt indítasz, vedd úgy, mintha megszelídítenél egy állatot: felelős leszel érte, táplálnod, „gyomlálnod”, nevelgetned kell. Sok oldalt maga a cégvezető vagy egy nem hozzáértő munkatárs kezeli, és csak akkor posztolgatnak, amikor éppen ráérnek vagy eszükbe jut: munka után, éjjel vagy hetente egyszer (ha legalább ilyenkor előre időzítenének posztokat, nem lenne gond, de sokszor nem ez történik).

A rossz kommunikáció része az is, ha olyan tartalmakat is megosztanak, ami sehogy sem kötődik az adott vállalkozás profiljához. Pár éve menő volt, de még most is az, hogy lájkvadász oldalak olcsó poénjait, videóit, instant életbölcsességeit osztogatják lelkesen kisebb-nagyobb vállalkozások a Facebookon. Ha egy kulcsmásoló vagy egy műkörmös oldal megoszt egy vicces képet, ne reméljen tőle elkötelezett vagy új vásárlókat. Jó szolgáltatást sem az alapján választunk, milyen cuki kiscicás videót osztott meg a múltkor az a könyvelőiroda.

A következő az én vesszőparipám, mert az olcsó és hamis népszerűség hajhászásának tartom. Ezek az olimpiai vagy bármilyen nagy hazai sportsikereknél megjelenő „XY aranyérmes, nyomj egy lájkot vagy oszd meg, ha te is örülsz ennek”-posztok. Erre az olcsó lájkvadász vonatra főleg az online marketingköltséget megúszni akaró cégek és 5 perc (és plusz 5 lájk) népszerűségre vágyó politikusok és pártok szeretnek felülni. Ha nincs közvetlenül közöd XY sportoló sikeréhez, vagy nincs akciód az eredményhez kapcsolódva, nem éri meg néhány 10 lájk vagy megosztás miatt belemenni egy ilyen lájkversenybe. Annál a céged renoméja, imázsa sokkal többet érhet.

5. Rossz fotók

Egy jó céges oldalt is el lehet rontani rossz fotókkal, egy jó sztorit is meg lehet ölni, ha gyenge minőségű vagy épp túlzásba vitt stock fotókkal kommentáljuk. Komolyabb oldalak nem engedhetik meg a rosszul beállított, homályos képeket (pl. a rengeteg és izgalmas témával bíró keszthelyi Festetics-kastélyból osztanak meg sokszor sajnos nagyon gyenge minőségű fotókat. Igaz, akadnak náluk szépen bevilágított, profibbnak tűnő képek is, amikből jóval több kellene).

8a067f9445714b9f3ff6bd1874cff60f.png

A máshonnan lopott vagy vízjeles képekkel sem illik vagánykodni és komoly brandet építeni. A stock fotók pedig túl személytelen és steril hatást adnak (ha túlzásba visszük őket és indokolatlanul használjuk ezeket), főleg akkor, ha amúgy egy jópofa kis céged van (aminek a mindennapjaiból simán nyerhetsz jobbnál jobb fotókat).

6. Nincs interakció

Mert nincs időd válaszolni a kommentekre, a fontosakra se és amúgy se ott írogassanak, mert nem ülsz egész nap a gép előtt, nem ügyfélszolgálat a Facebook. Na, ilyenkor nem biztos, hogy kell a cégnek oldal (DE KELL!) és nem biztos, hogy ennek az elfoglalt embernek kell szerkesztenie az oldalt.

Olvasói, követői kérdések lógnak 2-3 éve megválaszolatlanul? A nulla interakció az egyik legrosszabb reklám, amit egy cég elkövethet. De az se imázsépítő, ha nem reagálunk a negatív kommentekre, kritikákra, vagy ha mégis, azt erőből, flegmán vagy lekezelően tesszük (vagy semmi foganata nem lesz a beígért problémamegoldásnak).

Erre jó példa a Hadik kávéház FB-oldala. 2016-ban szinte csak negatív minősítések érkeztek hozzájuk, miközben a kávéház nem kommentálta ezeket. 2017-ben kezdtek el rendesen - igaz, több napos késésekkel - válaszolgatni a kritikákra, de a kommenteket látva, több hónap alatt sem tudták megoldani a belső gondjaikat a vendégek folyamatos panaszai ellenére sem. (Itt lehet böngészni a véleményeket.)

7. Nincs hirdetés

A hírekkel ellentétben a Facebook nincs ingyen, főleg akkor nem, ha céges oldalad van. Az elmúlt években Zuckerbergék folyamatosan azon dolgoznak, hogy összekössenek embereket, amiért a céges oldalak jó sok pénzt fizethetnek. Magyarul, ha sokat hirdetsz, (majdnem) olyan sok elérésed lehet, mint amennyit szeretnél (pontosabban annyi sem). De ha nem hirdetsz, egyre kevesebb helyen tudnak majd rólad, egyre jobban el fognak tűnni a posztjaid a követőid hírfolyamából. És ezen egy jó mém vagy vicces cicás videó sem fog segíteni, legfeljebb egy rövid ideig. És akkor te lehetsz egy fél napig a vicces virágboltos. 

8. Nincs gondozva az oldal

Sokan azzal letudják a Facebook-oldalukat, hogy feltöltenek egy borítóképet, egy profilképet és talán még valamit. Majd ha nem is fényévenként, de holdfogyatkozásonként posztolnak valamit. Ha nem működteted az oldalt és csak azért kell, hogy ide mutathasson egy link a weboldaladról (mert ezt mondták és mert odatették azt a kis kék f-ikont a webfejlesztők), akkor nem kell neked Facebook-oldal. (DE KELL!) Visszaugorhatunk a kisrókához vagy a 4-es ponthoz. Ha megszelídítetted, akkor gondozd és etesd.

9. Nem működő tabok/alkalmazások

Jó pár éve, még a GDPR nevű rémület előtt, nagyon népszerűek voltak az olykor szellemes, de inkább bugyuta, legfőképp pedig az e-mail címeket összehalászó alkalmazások, játékok. Nem egy a mai napig ott pihen a FB-oldalak oldalfülei között. (Sajnos ilyen is található a Festetics-kastély FB-oldalán, nem is egy.)

1f438bf53b2cf8fddb4ba4097129a687.png

Érdemes a már nem élő, nem működő alkalmazásokat törölni, kigyalulni, mert szintén rossz felhasználói élménnyel gazdagíthatjuk követőinket. Akik aztán nem félnek ezt esetleg megosztani egy durvább kommenttel vagy leminősítéssel párosítva. Erre pedig igazán nincs szükségünk.

10. Nincs saját hangod

Sok FB-oldal azon is elcsúszik, hogy nincs egységes kommunikációja. Látszik, ha többen szerkesztik, érződik, ha egy hozzá nem értő kezeli az oldalt, de az is zavaró lehet, ha hol magáznak, hol tegeznek az oldalon.

De az se segít az oldalnak, ha a főnök maga elé húzza a gépet és egyes szám első személyben kommunikál egy olyan cég esetében, mint például egy dinó- és kalandpark (amilyen Reziben is van). Utóbbinál például nem egyszer küldte már el melegebb éghajlatra a kritikus kommentelőket, ami egy dinópark esetében is ugyanolyan szomorú, mint bármilyen más vállalkozásnál. Mert a céged te vagy és fordítva, de a céged FB-oldala nem az egyszemélyes üzenőfüzeted. (Ahogy Reziben is annak használják, legutóbb épp Marokkóban járt a dinópark, amiről jól be is számolt. LINK itt.)

screen_shot_07-05-18_at_08_59_am.PNG

screen_shot_07-05-18_at_09_01_am.PNG

Nagyjából ez a 10 (+1) leggyakoribb és legfontosabb hiba, amit el lehet követni egy FB-oldal elindításakor és működtetésekor. Hogy mi az a 10, amivel jót lehet tenni egy oldalnak, a következő posztban írom majd le.

(címlapkép forrása: pixabay.com, a többi a hivatkozott FB-oldalakról készült)

#andormario

andor márió vagyok. social media manager, szövegíró, pr-es, blogger, szabadúszó, egy münchen-fanatikus keszthelyi budapesten.

Kövess a Facebookon is

Friss topikok