10 tipp, hogyan csinálj jó FB-oldalt

amblo-fb-10igen.png

Facebook-oldalt kezelni nem bonyolult, mert fotózni és írni majdnem mindenki tud. Összeszedtem 10 pontban, hogyan hozhatsz össze klassz kis oldalakat.

1. A beállítás az alap

Ha egy szűz oldalt indítasz, először is állíts be rajta mindent. Tényleg mindent. Adatokat, profil- és borítóképet. Legyen egyedi URL-címed, ahogy a neved is különböztessen meg az esetleg hasonló nevű kamuoldalaktól, de a konkurenciától is.

Célszerű nem egy tök üres oldalt vízre lökni, nyugodtan tegyél ki korábbi cikkeket, képeket, legyen már az indulásnál olyan az oldalad, mintha már hetek, sőt, hónapok óta működne. Így az első követőid, látogatóid jobban megismerik, mire számíthatnak, és nem csak egy profilkép, egy borítókép és egy e-mail cím várja őket.

Ja, és mindezeket még KÖZZÉTÉTEL NÉLKÜL állítsd be. Nincs annál bénább, amikor már többen követnek és 10 perc alatt 4-szer cserélsz profilképet, tüntetsz el vagy javítasz posztokat, telespammelve a követők hírfolyamát.

2. Legyen koncepciód

Már az indulás előtt tisztázd magadban, mi a célod a Facebook-oldaladdal. Új ügyfeleket akarsz? Közösséget építenél? A céged imázsát erősítenéd? Esetleg egy új kommunikációs csatornára van szükséged? Bármelyik lehet, csak használd is annak megfelelően. Ha új ügyfeleket akarsz, ne félj hirdetni (bár hirdetni amúgy is kell), ha közösséget építenél, ne félj kérdezni, válaszolni, bevonni a követőidet a munkádba. Ha imázst erősítenél, használj minden olyan eszközt, amit lehet és amiben jól érzed magad. (Utóbbit egy másik pontban fejtem ki.) Ha egy új kommunikációs csatornát akarsz, akkor amint tudsz, válaszolj a kérdésekre, problémákra, akár személyesen, akár beidomított csetbotokkal. A lényeg: bármelyiket is választod, állj bele rendesen.

3. Hirdess és hirdess

A Facebook-oldalak nem működnek rendesen hirdetések nélkül. Sőt, nélkülük már egyre rosszabban. A jó a rosszban, hogy rengeteg formában és a legkülönbözőbb célcsoportoknál költheted el a pénzed. Akár kicsi egyesület vagy, akár kkv vagy egyéni vállalkozó, hirdetned muszáj. Így fogsz látszódni, így lesznek új követőid, majd belőlük ügyfelek és így lesz erősebb a branded.

Egy hirdetéstől azonban még ne várj csodát. Hirdess más nap- és időszakokban, különböző kreatívokkal és különböző célcsoportoknak. Olykor célszerű kiemelést is használnod (bár ezt csak mértékkel, mert kevésbé hatékony, mint a klasszikus hirdetés), ha például leül az oldalad (értsd: elfogynak az interakciók) és fel akarod rázni a követőidet.

4. Legyen szexi tartalmad

Hiába van nagy büdzséd hirdetésekre, ha nincs jó tartalmad, amit promózhatnál. De hidd el, bármivel is foglalkozol, mindenben meg lehet találni azt az üzenetet, sztorit, amit el lehet adni, amiből szexi posztot (képet, videót, gifet, szöveget) lehet készíteni. Az más kérdés, hogy ezt meg tudod-e találni. Elképzelhető, elmész olyan tartalmak mellett, amik igenis érdekesek lehetnek, míg neked mindennapos dolognak számítanak. Ebben segíthet egy kolléga, a munkádat jól ismerő barát, vagy egy ezzel foglalkozó szakember.

5. Lehet unalmas is a tartalmad

Most biztosan sok online marketing és social media guru az öklébe harap és/vagy köp egyet, de így van. Attól még lehet jó, pontosabban az oldaladhoz és a munkádhoz illő egy tartalom, ha nem döntöd be vele az internetet és nem pörgeted halálra a Facebook távoli szervereit. Nyugodtan ossz meg olyan témát és cikket is, ami szerinted fontos neked és fontos lehet a közösségednek is. Mert a szexiségnél és a megosztásoknál sokkal fontosabb a hitelesség, a megbízhatóság és a szakmaiság. Hosszú távon mindenképp.

6. Ismerd a közösséged

Ha már jelentős követőszámmal bírsz, érdemes a statisztikák között is böngészned, kik követnek és milyen napszakokban aktívak. Érdemes akkor posztolnod, amikor leginkább elérhetőek. (Bár az egyre több okostelefon és mobilnet korában ezek az idők egyre inkább kitolódnak.)

Ha sok idegen nyelvű követőd van, olykor célszerű csak nekik szóló, pl. angol nyelvű posztokat is megosztanod. A német Hertha BSC focicsapat FB-oldalán osztanak meg néha angol nyelvű posztokat is a nem német ajkú rajongóik számára. Apró figyelmesség, de jól tud esni.

7. Használj jó eszközöket

Mármint a kommunikációhoz. Ossz meg exkluzív fotót a napi munkáidból (pl. ha társasházkezelő vagy, akkor az egyik házad tetejéről, ahova nem juthat fel bárki, lásd az alábbi képen), használj élő bejelentkezést, amiben tanácsokat tudsz adni és válaszolhatsz a követőid kérdéseire. Tölts fel izgalmas videókat (sajátot és profik által készített anyagot is), ha passzol a kommunikációdba, készíts mémet, gifet, szavaztasd meg a rajongóidat.

andorne-fb-cover.png

Ha úgy látod, folyamatosan sok kisebb-nagyobb, de legfőképp érdekes tartalommal is elő tudnál állni, vezess blogot. Így nemcsak egy újabb kommunikációs csatornád nyílik meg, de újabb, megosztásra alkalmas kontenthez is juthatsz. 

8. Óvatosan a számokkal

A Facebook különböző számokkal, statisztikai adatokkal segíti az oldalak kezelését. Ezt sokszor hasznos, olykor haszontalan számsorokkal teszi. Ezeket kezeld iránymutatónak, de fenntartásokkal. Nem egyszer jött szembe velem olyan poszt, ami 0 embert ért el, de már többen lájkolták is meg is osztották. De olyan is előfordult, hogy egyazon poszt két különböző számú embert ért el a Facebook statisztikái szerint.

A számok (lájkok, megosztások, elérések, stb-k) hajhászásával szemben, az olcsó poénok és a pillanatnyi sikerek helyett fontosabb, ha valódi(!) és minőségi (elkötelezett) követőkre hajtasz, szem előtt tartva a céged, önmagad hitelességét és szakmaiságodat.

9. Így bánj a kommentelőiddel

Legyél mindig kedves! Ha sokszor nehéz, akkor is. Sőt, akkor kell a leginkább kedvesnek lenni. Bármivel is foglalkozol, az oldaladra érkezhetnek olyanok, akiknek nem szimpatikus se az, amit csinálsz, se az, amit posztolsz. Ha vitára kerül sor, reagálj AZONNAL (vagy amikor tudsz, lehetőleg fél-egy napon belül – ez függ az oldaladtól, szolgáltatásodtól is)! Nyugodtan védd az álláspontodat, főleg akkor, ha biztosan tudod, igazad van. De merd megnézni a kritikus kommentelő szemével is az esetet, úgy könnyebben megértheted őt és könnyebben kerülhetsz közelebb a megoldáshoz. (És nem mellesleg mindennek, így a vitátoknak is nyoma marad, így nem mindegy, milyen stílusban rendezed azt le.)

Ne bántsd a trollokat, mert megjárod! Főleg mostanság, hogy a trollok új szintet léptek. Az elmúlt években az lett a jellemző, hogy sokszor egy egész trollhadsereg rombol szét posztokat, lehetetlenít el oldalakat, vagy avatkozik bele választásokba (még itthon is). Ha már minden kötél szakad, nyugodtan tiltsd ki a posztjaid alatt szándékosan hangulatot gerjesztő profilokat, akár egy felszólítás után vagy a házirendre hivatkozva (ha kell, legyen ilyened is az oldalon), vagy azonnal.

Ha van időd és energiád, az újonnan csatlakozó követőidet is szűrheted. A mai trollok valódinak tűnő álprofilok mögé bújnak, amik sem a közösségedet nem erősítik, sem a célcsoportodat nem jelentik. Egy bizonyos rutin után alacsony hibaszázalékkal ki lehet kiszűrni a kamuprofilokat.

10. Fordíts időt az oldaladra

Tudod, ha megszelídítetted vagy beleálltál, akkor csináld is rendesen. Nyilván nem minden esetben kell egy oldalra naponta posztolni, mert sem a megosztható tartalom, sem a profil nem indokolja ezt. A legfontosabb azonban a rendszeresség és a világos koncepció.

Ugyanakkor fontos, hogy reagálj az aktuális történésekre is (pl. ilyenek az ünnepek), vagy ha valami egetrengető közéleti dolog történik, azt nyugodtan kommunikáld a saját megközelítésedben, a kedvenc eszközeiddel (mémmel, fotóval, videóval, giffel). És ha lehet, inkább azonnal, mintsem 1-2-3 napos késéssel.

Ha saját tartalmat osztasz meg, törekedj rá, hogy az jó és vállalható minőségű (nem homályos és rosszul olvasható, valamint szabadon felhasználható) is legyen (akár fotót, videót vagy bármit posztolsz). A legtöbb okostelefonnal és webes szerkesztőprogrammal szinte már lehetetlen rossz tartalmat előállítani. (Oké, azért olykor előfordul még nálam is. :P )

Ha tudod, kövesd a változásokat! A Facebook előszeretettel dob be új és töröl el régi funkciókat. Sok esetben komolyan is érinthet téged, segíthet és hátráltathat is egy-egy ilyen módosítás. Épp ezért célszerű legalább félévente elolvasni pár szakmai cikket ezekben a témákban.

Ezt a 10 „szabályt” betartva jól működő oldalakat készíthetsz, működtethetsz. Ha úgy érzed, mégse menne, akkor még mindig ott van az MF. A mázli faktor. Ha mázlid van, találsz a cégedben, a családodban, vagy a baráti körödben egy erre alkalmas vagy ezzel is foglalkozó személyt.

amblo-fb-10igen2.png

Nem így kezeled az oldaladat? Itt gyűjtöttem össze, hogyan nem érdemes a Facebook-oldalakat szerkeszteni.

(címlapkép forrása: pixabay.com, a többi saját)

#andormario

andor márió vagyok. social media manager, szövegíró, pr-es, blogger, szabadúszó, egy münchen-fanatikus keszthelyi budapesten.

Kövess a Facebookon is

Friss topikok