Melyik közösségi oldal való neked?

amblo-socmed-cover.pngMelyik közösségi oldal való neked vagy a cégednek? Mert mindenhol nem lehet és nem is érdemes fent lenni. 

Sokan sportot űznek a közösségi jelenlétből. Ott vannak minden oldalon, előfordul, akár több profilt is futtatnak ál-, de még saját néven is a rengeteg tematikus oldaluk mellett. Nemcsak a magánembereknek, a cégeknek is erős fejtörést okoz, ha már bevállalják a közösségi médiás jelenlétet, azt melyik oldalon tegyék. Van, akinél a Facebook a maximum, más pedig, ha kell, ha nem, meg se áll 4-5-6 csatornáig. Hol van az arany középút? Melyiket válasszuk?

Kis céged van, politikusnak készülsz vagy csak a hobbi oldaladnak keresed a helyet? Összegyűjtöttem, hol érdemes és hol nem érdemes fent lenned.

Facebook

1_2.png

Ha a hazai piacra koncentrálsz, itt 6 millió embert találsz, ennél többet és jobbat sehol sem. A Facebook tűpontos és agresszív hirdetései elől szinte lehetetlen elbújni. Ráadásul az Instagramra is innen tudsz hirdetni. Ha nem csak hazai pályán játszol, akkor még inkább neked való a FB, 2 milliárd ember között csak megtalálod a neked fontosakat.

(+) akiknek javasolt: Mindenkinek. Akár könyvelőirodád van, akár politikus vagy, akár autóműhelyt viszel, vagy a sarki zöldséges a tiéd, itt a helyed. Posztolj, sztorizz, foglalkozz a követőiddel és hirdess! (Csak kezeld jól az oldalad. Itt kaphatsz némi támpontot, hogyan.)

(-) akiknek nem javasolt: Nincs ilyen. Ha fontos számodra az online jelenlét, muszáj itt lenned, elvégre 2018-at írunk.

Twitter

2_2.png

Szerencsére már nem 140, hanem 2x140 karakterben lehet itt kommunikálni, bár ez még mindig az USÁ-ban a legnépszerűbb (hello, Mr. RealPresident). A Twitter nyelvezete sajnos nem igazán fekszik a miénknek, hashtagekkel nehéz jól és magyarul írni. Még a hírportálok és a jó értelemben vett influencereink sem úgy használják, hogy most fel kéne, hogy zavarjalak oda.

A Twitter erejét mutatja, hogy pár éve az arab tavasz idején államhatalmak roggyantak meg, miután a tüntetők fő kommunikációs csatornája lett a madaras "sms". Mindenesetre magyar tüntetéseket még nem itt kell szervezni, de egész jó kis közösségeket találni itt.

(+) akiknek javasolt: Ha hírportálod van, itt a helyed, erősíti a találati helyeidet a naaagy világhálón is. Ha IT-vonalon mozogsz, akkor még inkább találsz itt magadnak való arcokat. Ha online verbális simogatásra vagy csak jó poénokra vágysz, esetleg mások magánéleti közhelyeire és sirámaira áhítozol, azokat is megtalálod itt (kérdés, mire mész ezekkel).

(-) akiknek nem javasolt: Ha nincs itt a célközönséged, ha sok embert akarsz itthon elérni, ha bonyolult kommunikálnod 280 karakterben, akkor engedd el a Twittert.

Instagram

4_2.png

A filteres apró képek szinte bárkiből fotóművészt varázsolnak, legyen bármi is a téma. Jól megválasztott hashtagekkel a világ bármely pontjáról behozhatunk lájkolót, követőt, ügyfelet. Tényleg. Nem mellesleg itthon közel 2 millióan használják ezt a felületet, főleg a 25 és 34 év közötti nők. Az Instagram Stories rengeteg kreatív megoldást biztosít, hogy még jobban, még érdekesebben adhasd el magad vagy a terméked. Élőzni szintén tudsz, ami nemcsak jó móka, de remek marketing eszköz is. De a lényeg: mindig. saját. fotókkal. dolgozz. (Egyrészt ez az Insta alapfilozófiája, másrészt más fotóival itt is ciki menőzni.) És használj hashtaget.

(+) akiknek javasolt: Mindenkinek, aki brandet épít és erősít. Sportolóknak, zenészeknek, politikusoknak, termékeknek, újságoknak, szinte mindenkinek, aki érdekes képekkel el tudja mesélni a sztorját, munkáját. De persze, ha könyvelőirodád van, főkönyvi kivonatokat inkább ne fotózz. (Bár azt is meg lehet oldani, hogy eredeti legyen.)

(-) akiknek nem javasolt: Ha olyan cég, újság, vagy bármi vagy, ami nem tud kellő mennyiségű és minőségű saját fotót előállítani, ha heti szinten nincs időd fotózni és képet feltölteni legalább egyszer, akkor ne instázz.

Youtube

5_1.png

A világ legnagyobb videótárhelye, ahol szinte minden fent van, vagy volt már egyszer. Kereshetsz pénzt is a videóiddal, de bosszanthatsz másokat is a videók elé, közé tűzött reklámjaiddal. Itt is fontos, hogy legyen koncepciód, hogy miért vagy itt, mit akarsz megmutatni és mindezt hogyan tervezed. Egy videóért felesleges fent lenned. (Persze annak is itt van a legjobb helye, könnyebben beágyazható, megosztható. De akkor is kevés.)

(+) akiknek javasolt: A vloggereknek természetesen és mindenkinek, akinek van pénze, ideje vagy tudása saját videókat készíteni. (Lopni, átvenni itt sem érdemes.) Tanácsadók, gasztroguruk, mindent megoldó vagy megjavító emberek, politikusok, színészek, egyesületek, cégek, turisztikai szervezetek, és mindenki, aki folyamatosan tud videós tartalmat előállítani.

(-) akiknek nem javasolt: Ha a céged egyszerűen nem olyan, hogy rendszeres vagy legalább alkalmankénti videós tartalmat tudj előállítani. Villanyszerelőknek, hacsak nem csinálsz oktató videókat, könyvelőirodáknak, hacsak nem adsz könyvelési tanácsokat, nem érdemes fent lenniük. (És persze a sort még lehet folytatni.)

LinkedIn

3_2.png

A felső- és középvezetők fészbukja (homokozója, bocsánat, de így van), ahol szinte minden angol nyelven zajlik. Angol nyelvű cikkeket menő megosztani, amit angolul menő (oké, nem menő, de alap) kommentelni. Itt lehet erősíteni a céges brandet szakmai posztokkal, jegyzetekkel, cikkekkel vagy tematikus csoportokkal. Utóbbiba az emberek főleg a network miatt lépnek be, kevés érdemi vita zajlik bennük, bár akadnak erre is jó példák.

(+) akiknek ajánlott: Ha fontos a céged számára az employer branding, akkor itt a helyed. Ha nemzetközi vizekre is lősz munkaerő és/vagy befektetők terén, akkor is.

(-) akiknek nem érdemes: Műkörmösök, fodrászok, autószerelők, társasházkezelők és mindenki, akinek nem az angol a céges nyelve, nem itt van a célcsoportja, nem nagy cég vagy multi, valamint nem keres befektetőt vagy indiai IT-sokat, akkor ezen a csatornán nem kell fent lennie.

Google+

9.png

A Google ezzel a platformmal akarta legyőzni a Facebookot, de erre sosem volt esélye. Nem is sikerült. A közelmúltban jelentették be, hogy (szerencsére) vége az oldalnak.

A komolyságát mutatja, hogy annak idején, amikor Obama először nyerte meg az amerikai elnökválasztást, sokkal később osztották itt meg a győzelméről szóló hírt, mint a megválasztott elnök Facebook-oldalán.

(+) Ha eddig nem voltál fent, már ne is menj.

(-) Ha a weboldaladon fent van még a g+ ikon, töröld le gyorsan.

Tumblr

7_1.png

Kvázi a Facebook és a Twitter zabigyereke, egy olyan mikroblog, ami elsőre kaotikus, másodszorra szintén az, harmadszorra meg már nem érdekel és a része vagy. Sokszor az a mém, amin a Facebookon jókat röhögsz, innen indult útjára 1 héttel korábban.

A hazai tumblr-közösség több kisebből áll, a tinitumblisták csoportjának minden nap világvége és szerelmi csalódás képek, gifek és szövegek formájában, míg a másik csoport a közéleti történéseken és/vagy lakossági threadeken (témákon) hőbörög. Vannak tumblitalik is, amik e közösség valódi és összetartó erejét mutatják.

(+) akiknek javasolt: Ha politikus vagy párt vagy és a nagyközönségnek szánt üzeneteidet meg akarod méretni a pokol legmélyebb bugyraiban, ez jó terepe lehet ennek. Az biztos, hogy szétszednek, de legalább felkészültebben és a hibákat kijavítva viheted azt a szélesebb grémium elé. Ha online újság vagy, egy speciális és kritikus réteget érsz el a cikkeiddel, amiket felemelnek vagy szétszednek.

(-) akiknek nem javasolt: Termékeknek, cégeknek, illetve azoknak, akik nem értik a tumblr lényegét (itt a posztolás sajátosságára gondolok). Vannak olyan galériák, dizájnerek, akik kvázi bemutatkozó oldalnak tartják, de a kommentekre nem reagálnak, mert akkor szétesne az oldaluk és a koncepciójuk is. Erre is jó lehet, de ennél vannak sokkal jobb platformok is.

Pinterest

8_1.png

Egy nagy képmegosztó és -csoportosító oldal. Félig viccesen a fent lévő képek háromnegyede körbejár, ugyanazokat osztják, lájkolják, pinelik körbe a tagok. Főleg a 20-as, 30-as nők használják, valamint dizájnerek, lakberendezők és dizájner, lakberendező bloggerek. Vagy olyanok, akik egyszerűen csak szeretik a szép képeket.

Sok témában lehet itt ihletet kapni vagy ötletet találni. Remekül lehet fotókat tematizálni, amikkel egy nagyon specifikus közösséget lehet elérni.

(+) akiknek javasolt: Természetesen a már említett dizájnereknek, lakberendezőknek, de turisztikai cégeknek, desztinációknak is, valamint olyan vállalkoztásoknak, portáloknak, amiknek a képi megjelenítés fontos a működésükhöz.

(-) akiknek nem javasolt: Ha nincs itt a célközönséged, ha az oldalt csak egy plusz képtárhelynek tartanád, ha nem idevaló tartalmakat (pl. átláthatatlan posztereket, előadás slide-okat vagy reklámokat) pakolnál fel, akkor inkább menj tovább, ne itt tedd le a géped.

Snapchat

6_1.png

Amikor pár éve felmásztam ide, hogy kipróbáljam, nem értettem, hova és miért kell, hogy kattintsak. Egyszerűen nem a késő 30-asok számára készült ez az app, igaz, nem is ők használják. A képküldő alkalmazást a sok filterrel főleg a 10-es, 20-as fiatalok imádják és értik. A küldött tartalmak csak rövid ideig érhetők el, a sztorikban elhelyezett kontentek pedig 24 óráig (az Insta és a Facebook lényegében innen másolta a Stories funkciókat).

(+) akiknek ajánlott: Ha olyan cég vagy, ami szeretné a fiatalokat elérni, megszólítani, brandet erősíteni a közösségükben, akkor nyugodtan lépj ide be/fel.

(-) akiknek nem ajánlott: Mindenki másnak, aki nem ilyen cég, vagy már elmúlt 30 éves. Sorry.

Nyilván nem csak ennyi közösségi platform van. Úgy az oroszoknak, mint a kínaiaknak is megvan a maguk fészbukja (ha fontos az a piac, akkor azokon is fent kell lenned), és a különböző csetprogramok (Messenger, Viber, WhatsApp) a ma már egyre divatosabb csetbotokkal is egy sajátos szegmensét képezik a közösségi kommunikációnak (de ez egy másik blogposztot témája lehetne).

A fentebb említett közösségi csatornák közül érdemes jól megválasztani, igazából mire van szükséged vagy a cégednek. Bírod-e folyamatos munkával, pénzzel és tartalommal a működtetésüket, mert ha beszállsz, akkor csak úgy érdemes.

(a képek forrása: pixabay.com)

#andormario

andor márió vagyok. social media manager, szövegíró, pr-es, blogger, szabadúszó, egy münchen-fanatikus keszthelyi budapesten.

Kövess a Facebookon is

Friss topikok