5 ok, amiért jó lehet egy imázsfilm a rappelő polgármestertől

amblo-mart-cover_1.png

A martfűi polgármester rappelésén csámcsogott nemrég a fél magyar internet, pedig a pici város imázsvideója nagyobb elismerést érdemelt volna.

Karácsony előtt a magyar sajtó egyik fele a rappelő martfűi polgármesteren, a másik a kicsi városka videóján mosolygott (LINK itt). Pedig a hatezres alföldi település egy, hazai viszonylatban, de talán még európai kultúrkörökben is vállalható videót készített. Összeszedtem, miért.

De előtte még álljunk meg pár ásónyomra a városi imázsfilmek mezején. Vékony jégen jár az a hazai település, amelyik imázsvideót akar készíttetni magáról. Talán azért is, mert legtöbbször önmaguknak készítik (a döntéshozóknak, a tourinformosoknak, vagy a marketingeseknek), vagy mert nem felelnek meg az elvárt (legalább itthoni) trendeknek, vagy. Nincs vagy.

Próbáltam összegyűjteni néhány hangulatos és/vagy eredeti települési imázsvideót itthonról a tavalyi évből, de nagyon nehezen sikerült 1-2-t is összevadászni, mert szinte mindegyik ugyanarra a klisére épült:

  • olyan épületek, tárgyak, ételek, amik itthon szinte minden településen megvannak (gyümölcs, bor, templomok, stb.)
  • koncepció nélküli drónfelvételek
  • élvezhetetlen és értelmezhetetlen timelapse-ek
  • semmitmondó szlogenek
  • egyszerűen (értsd: béna) betűtípusok

Általában az alábbi 5 dolog hiányzik a hazai imázsfilmekből:

  • egyediség
  • történet
  • ötletesség
  • kreativitás
  • "wow" érzés (még akkor is, ha beleírják)

Ha szigorú szemmel néznénk, a martfűi videón is találnánk fogásokat (pl. a werkfilmet a végéről elhagyhatták volna, vagy lehetett volna sokkal rövidebb), de álljon itt mindaz, amik miatt mégis kiemelkedik a hazai videók sorából.

  1. Őszinte.

Nem akar többnek látszani, mint ami. Azaz egy egyszerű településvideó, amiben szinte az egész város képviselteti magát. Ott vannak a táncoló gyerekek, a sétáló nagymamák és a csetlő-botló rappel a polgármester is.

  1. Eredeti.

Itthon hasonló produkcióval még nem találkoztam (ha valaki mégis, nyugodtan küldje el nekem és egy erős mea culpa kíséretében frissítem vele a blogposztomat). Noha külföldön voltak hasonlókra példák jóval korábbról is, nem gyanúsíthatjuk meg a martfűieket, hogy pl. loptak a dabasiaktól.

  1. Egyszerű.

Nem kellett a videószerkesztő program összes speciális effektjét rázúdítani a pár perces filmre, hogy lássák, megdolgozott a nem túl kreatív szerkesztő a pénzéért. Nem kellett feleslegesen röptetgetni a drónokat és íme a bizonyíték, timelapse nélkül is lehet imázsfilmet készíteni. És még a helyenként hamis ének és a sutább szöveg megbocsátható.

  1. Közösségformáló.

Az egész videó alatt érezni és látni lehetett, hogy mindenki szívből csinálta, fontosnak érezte, hogy szerepelhet benne, hogy a része lehetett és mindenki örült, hogy a város karácsonyfája alá tehette a produkciót.

  1. Róluk szól.

Noha ez a videó oly sokszor nem lesz felhasználható a túlságosan is karácsonyi hangulata miatt, de az érzést, hogy jó Martfűn élni és jó martfűinek lenni, az átjön. Többen a videó alá kommentelték, hogy mennének egyből oda lakni, ami még ha túlzás is, mindenképp pozitív képet ad a helyről és a helyiekről.

Nem mondom, hogy minden település (amelyik mostanában imázsfilm készítésén törné a buksiját) kezdjen el énekelni, vagy dolgozzon fel egy világslágert, stbstb. Ezek rosszul is elsülhetnek, ahogyan el is szoktak, mert vagy ütős dal kell hozzá meg jó szöveg, vagy ütős világsláger (plusz a jogdíja) hozzá pedig szintén ütős magyar szöveg. Meg egyáltalán, nem is kell énekelni. Csak legyen őszinte, ne legyen túlbonyolítva, legyen sztorija, legyen eredeti és tényleg szóljon róluk. Martfűn utóbbi sikerült a legjobban. Ezért se fontos, hogyan rappel a polgármesterük.

(a címlapkép a martfűi videóból készült)

FRISSÍTÉS (2019.01.06.): A posztom megjelenése után levelet kaptam a Martfű Médiától. A köszönő sorok mellett leírták, fontosnak tartják kiemelni, kisfilmjük "kizárólag kis településük lakóinak készült, az ő örömükre, az ő részvételükkel és ami ennél sokkal fontosabb: nem az imázsfilm műfajában. A cél sem a város bemutatása volt, arra van imázsfilmjük és egy kicsit hosszabb városbemutató filmjük is. Ezek megtalálhatók a város weboldalán, mint ahogyan ez a film is a hírek rovatban karácsonyi ajándékként megfogalmazva (LINK itt). Sem városmarketing, sem turizmus, sem semmilyen desztináció és egyéb marketing célok nem szerepeltek a készítésekor."

Mint írják, éppen ezért az imázsfilm műfaji meghatározói, és minden egyéb szempontrendszere nélkül egyszerűen egy őszinte, szívmelengető és vidám kis összeállítást szándékoztak a Martfű Média kollégáival átnyújtani év végén azoknak a martfűieknek, akikről önkormányzati média lévén egész évben is igyekeznek hírt adni. Nem több."

Magyar Marcsi, a Martfű Média szerkesztője még hozzátette, "a céljuk megvalósult: a filmben szereplők jól érezték magukat, örömmel énekeltek, a film martfűi nézői szintén boldog örömmel fogadták. Nevettek, könnyeztek, ki hogyan, de elértük, amit üzentünk vele: Martfűn jó élni."

Még ha szándékaikkal ellentétben nem is egy klasszikus imázsfilmet készítettek, ez a videó mégis arra a polcra kívánkozik. Hiszen annál jobban nem is lehetne eladni egy települést, mikor az jön le a képekről, hogy az adott hely lakói remekül érzik ott magukat. Ezt pedig már én teszem hozzá.

3 jó példa máshonnan

1. Sok-sok éve jelent meg egy hír, ami arról szólt, hogy egy amerikai újság haldokló városnak nevezett egy csaknem 200 éves települést (LINK itt). A helyiek ezen annyira berágtak, hogy leforgattak egy videóklipet, amiben szinte az egész város részt vett, bizonyítandó, köszönik, ők igenis élnek, nem is akárhogy. Ez lett az eredmény.

2. Nem sok olyan turisztikai desztináció van, ami azzal promózná magát, hogy náluk semmi sincs. A finn Padasjoki nevű település bevállalta. Imázsvideójuk jó példa arra, hogyan lehet egyszerűen, de ötletesen szexi videót készíteni a semmiről. (mondjuk, sokan örülnének feleennyi semminek :) )

3. És egy példa arra, hogy a drónokon és a timelapse-eken túl is van élet, no, meg imázsfilm. 2018-ban ilyen volt egy klisémentes turisztikai imázsvideó.

#andormario

andor márió vagyok. social media manager, szövegíró, pr-es, blogger, szabadúszó, egy münchen-fanatikus keszthelyi budapesten.

Kövess a Facebookon is

Friss topikok