6 dolog, amit a Fucsovics-ügyből tanulni lehet

amblo-tennis-cover.png

Úgy tűnik, Fucsovics Márton lett az új Hosszú Katinka. Újabb sportkommunikációs csata robbant ki a médiában, de vajon ki jöhet ki jobban ebből a játszmából?

Sokkal régebb óta foglalkozom kommunikációval (közösségi média és pr), mint amennyit valaha is teniszeztem, így nem is célom igazságot tenni a legújabb kis magyar sportbotrányban. Igazából a sajtóhírek között el is engedtem a kívülről csak egy újabb cicaharcnak tűnő, üzengetős aktust, azonban kommunikációs szempontból mégis csak érdekelni kezdett.

Az előzmények

Fucsovics Márton 10 napja egy Facebook-poszttal borította az asztalt a Magyar Tenisz Szövetségre (LINK itt) vélt vagy valós sérelmei miatt, néhány nappal a Djokoviccsal vívandó US Open-meccse előtt. A posztra – bár mint kiderült, nem szokása – reagált a szövetség (LINK itt), majd Marci állítása szerint napokig zaklatták a szervezet munkatársai SMS-ekben és e-mailekben.

Egy nappal később – Fucsovics oldalán – beszállt a buliba Babos Tímea is, szintén a Facebookon (LINK itt), amit közleménycunamija (LINK itt) után a hazai tenisz szövetség oda kormányzott, hogy már az Országos Mediációs Egyesület segítségével (LINK itt) próbálná elsimítani a félreértést. 

Biztosan nem holnap és nem egyszerűen ér véget ez a történet, azonban kommunikációs szempontból több tanulsága is van a sztorinak. Hat pontba szedtem a legfontosabbakat.

1. Válaszd meg jól a kommunikációs tanácsadódat

Hiba kitenni egy sportolót a közösségi oldalain a menedzsmentje feszültségeinek, eszközként felhasználva őt. Mert nyilván nem két edzés és utazás között döntött Marci és írta meg az odavágós Facebook-posztját, nagy segítsége és szerepe volt ebben menedzsmentjének, valamint FB-oldala kezelőjének, Siklós Eriknek is (aki „privát” teniszes oldalán hasonló álláspontot képvisel, mint Marci).

A rossz üzenési forma mellett rossz időpontot is választottak. Hiszen mint kiderült, a Djokovic elleni meccsre való felkészülése nem volt zökkenőmentes a szövetség dolgozóinak üzenetei miatt (LINK itt). (Bár ezt Marci edzője egy videóban cáfolta, később mégsem a sima felkészülésről szóltak a hírek.) Meggondolatlanságukkal saját ügyfelük sikerét kockáztatták. (Mennyivel másabb lett volna a torna végén elmondani, hogy „a sikeres szereplés annak ellenére is összejött, hogy…”)

teniszező – szövetség: 0-15

2. Válaszd meg jól, kinek és mit üzensz a Facebookon

Egy sportolónak vagy közszereplőnek ma már az egyik legnagyobb nyilvánossági fórum a Facebook (főleg itthon). Ugyanakkor a még a 20. században lépkedő hazai cégek, szövetségek, hivatalok, politikusok (aka dinoszauruszok) szeretik degradálni a közösségi médiumokból (Facebook, blog, stb.) érkező támadásokat. Részükről az ilyen mondatokkal, majd magával a reakcióval csak nevetségessé lehet válni:

„A Magyar Tenisz Szövetség facebook bejegyzésekre eddig sem kívánt és a jövőben sem kíván reagálni. (…)”

Noha a nyilvánosság ereje és a több tízezer követő adhat elegendő bátorságot és hátországot, újabb nem várt (igaz vagy hamis) frontokat nyithatnak a megsebzett dinoszauruszok. (Ahogy vissza is vágtak, erről mindjárt.)

teniszező – szövetség: 15-15

3. Válaszd meg, mivel támadsz vissza

Ha egyáltalán vissza kell vágnod és ha egyáltalán támadnod kell, válassz megfelelő eszközt. A szövetség a bennfentes információk kiteregetésével és a magas pénzösszegek dobálásával (LINK itt) az erre rendkívül érzékeny közvéleményt hergelte csak. Hogy ki, mennyit, mikor és miért keresett, nem illik kiteregetni és ezzel hatásvadászkodni. Olcsó, sikeres, de rendkívül aljas PR-trükk.

És nem egy sikeres kommunikáció az sem, ha szenzitív információkat fröcskölünk a sajtóba. Ez még 2018-ban sem számít úri emberekhez méltónak. (Főleg ha a teniszről beszélgetünk.) Épp ezért a nemreagálunkfacebookposztokraDEkiteregetünkmindent ritörnből elég nehéz lesz pontot szerezni.

teniszező – szövetség: 30-15

4. Válaszd meg, be kell-e szállnod más bulijába

Babos Tímea is úgy érezte, meg kell szólalnia ez ügyben. Mivel mostanában neki is elég sok elfoglaltsága van a nagy víz túloldalán, jobban járt volna, ha nem ezekkel az ügyekkel köti le fölös energiáit. Noha Tímea erősítette Marci ügyét, nem biztos, hogy a saját felkészülése emiatt zökkenőmentes volt, nem biztos, hogy kellett neki ez a plusz támadás(i felület). A pillanatnyi hallgatás és a későbbi reakció nem lett volna hátrány az ő esetében sem.

teniszező – szövetség: 30-30

5. Valld be, ha vesztettél (legalább magadnak) és/vagy vonj be segítséget

Azzal, hogy a Magyar Tenisz Szövetség beemelte a sztoriba az Országos Mediációs Egyesületet, jóformán elismerte kommunikációs baklövéseit. De azt is nyilvánvalóvá tették, szeretnék megoldani a kialakult helyeztet. Ez mindenképp megsüvegelendő lépés (akár saját, akár kommunikációs tanácsadóik fejéből pattant ki az ötlet), csak kár volt a korábbi kiteregetős és üzengetős közleményekért.

teniszező – szövetség: 30-40

6. Vidd végig az ügyet a nyilvánosság előtt

Ha már Fucsovics Márton követ dobott az állóvízbe és többször is reakcióra késztette a szövetségét, illik majd neki úgy a mediációs fejleményekről, mint a sztori lezárásáról is egy érzelmeset (vagy anélkülit) posztolni. Ha már beleállította az ügybe a saját nyilvánosságát is, ennyivel minimum tartozik nekik is. Ha így lesz, jár neki is a pont.

teniszező – szövetség: 40 ALL

amblo-tennis-1.png

Most még nem látni, meddig és hova futhat ki ez az ügy, mit profitálhat ebből a sportoló (és az edzője), valamint a sportág (és a szövetség). De ha már bepanírozzuk az ügyet a sajtó és a közösségi média nyilvánosságával, illene szebb csörtéket vívni, bocsánat, labdameneteket játszani már csak a szebb saját imázs megőrzése érdekében is. Hosszú Katinka esete is megmutatta, hogy bár majdnem minden megoldható és megbeszélhető, a kommunikáció ott is nagyon el lett szúrva. 

(fotók forrása pixabay.com)

#andormario

andor márió vagyok. social media manager, szövegíró, pr-es, blogger, szabadúszó, egy münchen-fanatikus keszthelyi budapesten.

Kövess a Facebookon is

Friss topikok

süti beállítások módosítása