Szabadúszó VS ügynökség
10 érv, hogy kit válassz a projektedhez

amblo-fb-cover-vs_1.png

Javítanád a céged PR-jét? Kezeltetnéd valakivel a vállalkozásod közösségi oldalait? Csak nem tudod, hogy ügynökséget válassz vagy egy szabadúszót? 10 érv pro és kontra. 

Ha nincsenek is nagy pénzek delegálva a hazai kkv-k kommunikációjára, pénzt mindenképp fordítanak így vagy úgy a kommunikációra. Van, hogy semmi sem számít, annyi forintot égetnek el, amennyit nem szégyellnek, máskor meg csak a felének a fele is baráti áron legyen, de leginkább okosba' vagy ingyér.

A nagyobb cégek és vállalatok azonban egy fokkal komolyabban veszik a kommunikációt, nem a mennyi a kérdés (persze azért az is), hanem a hogyan. A legjellemzőbb, hogy szinte minden feladatot kiszerveznek leginkább ügynökségeknek. (Hogy ez mennyire szerencsés, az egy másik blogposzt témája lehetne már csak azért is, mert egyre többen ismerik fel, sokkal olcsóbban kijönnek, ha felvesznek belsős szakembereket egy céghez, akik egyrészt lojálisabbak, másrészt jobban részesei a cég életének, így nem egy kívülálló szerepéből kell kommunikálniuk.)  

Ha már a kiszervezett munkáknál járunk, akkor nézzük, hogy a freelancerek vagy az ügynökségek érik-e meg jobban az árukat. Kire érdemes bízni egy Facebook-oldal kezelését vagy a sajtóközlemények megírását? Egy bármilyen ügynökségre vagy egy szabadúszóra? Összeszedtem, kivel érdemesebb és miért.

Pénz

Ha a pénz az egyik fő tényező a választásnál, akkor a szabadúszó mellett érdemes dönteni. Náluk nem kell külön megfizetni a különböző ügynökségi divíziók vezetőinek díját sem, a nekik fizetendő összeget nem terheli méregdrága irodabérleti díj és egyéb alkotmányos költség sem. Annyit kér egy szabadúszó, amennyibe a munka kerül és amennyiből meg tud és akar élni. Mivel könnyebben személyre szabhatóbb a munkája és az ajánlata, így kisebb munkákat is elvállalhat akár kevesebb összegért. Olyanért, amiért egy ügynökség le sem hajol.

Szabadúszók – Ügynökségek: 1-0

Gyorsaság

Ha ASAP kellene egy sajtóközleményt vagy egy szöveget megírni, akkor megint csak egy szabadúszót érdemesebb megbízni. Az ügynökségek általában leterheltebbek, szigorú munkamenetük van, egy kívülről ad hoc beeső munkát el se fognak vállalni. Ha igen, jól megkérik az árát. Bár a szabadúszó kommunikációs szakemberek is fullon lehetnek feladatokkal, de egy-egy gyors munka könnyebben beilleszthető a hétköznapjaikba (vagy estéikbe).

Szabadúszók – Ügynökségek: 2-0

Rugalmasság

Az előző pont jól kapcsolódik ide, merthogy a szabadúszók rugalmasabbak is tudnak lenni. Könnyebben éjszakáznak egy kisebb-nagyobb projekt miatt, mint egy nagy ügynökség. De akár a napközbeni meetingeken és eseményeken való részvétel is könnyebben megoldhatóbb az esetükben, mivel ha főleg kávézókból dolgoznak, szinte bárhova tehetik az aznapi irodájukat. Ellenben egy ügynökséggel, ami a sok ügyfele miatt nehezebben tud alkalmazkodni.

Szabadúszók – Ügynökségek: 3-0

Idő

Akár Facebook-posztokat kell készíteni vagy szöveget írni, mindig kell visszajelzés, mindig akadhat javítanivaló. A közösségi média tartalomgyártása sokszor olyan gyorsaságot igényel, amire a nagyobb ügynökség nincsenek felkészülve. Rengeteg kézen halad végig egy egyszerűbb poszt is, mire meg lehet osztani. Egy freelancer általában minden munkafolyamatot egymaga végez, így a workflow is nagyon rövid. Kvázi azonnal reagálni tud egy poszttal egy kommentre, egy ad hoc eseményre, míg egy ügynökségnél előfordulhat, hogy majd másnap reggel, ha mindenki a fedélzeten lesz. Sokszor azonban ez túl késő.

Szabadúszók – Ügynökségek: 4-0

Tenderek

Egy nagyobb cég természetesen nem tud csak úgy megbízni egy szabadúszót: több a feladat, több a projekt. Az általuk kiírt tenderekre komoly stratégiákkal, nagy referenciákkal is kell készülni. A tenderekben kiírt feladatoknak legfeljebb egy-két részét tudná elvégezni egy szabadúszó. Így, ha mindenképp tenderen dőlne el egy munka sorsa, akkor természetesen a nagyobb (munka)erőt ígérő ügynökség a nyerő. (Bár ők a tender elnyerése után simán kiszervezhetik egy szabadúszónak az egyes munkákat.)

Szabadúszók – Ügynökségek: 4-1

Minőség

Egy ügynökségnél több területen (szövegírás, grafika, animáció, PR, stb.) több kiváló szakember is dolgozik, így mindenhol a legjobb minőségű, legátgondoltabb munkát biztosíthatják. Bár egy szabadúszó sok mindenben jó lehet (van, amiben nagyon jó, és van, amiben nem annyira), de a kvalitásai és lehetőségei olykor szerényebbek egy ügynökségi konglomerátuménál.

Szabadúszók – Ügynökségek: 4-2

Képességek

Ez szervesen kapcsolódik az előző ponthoz. Lehet, hogy egy szabadúszó jól ír szöveget és Facebook-posztokat, de a grafikusi vagy a videókészítési tudása minimális lehet, vagy fordítva. Egy ügynökségnél minden feladatot professzionális szinten el tudnak végezni a legjobb eszközökkel, azonban az nem túl életszerű, hogy egy szabadúszó kommunikációs szakember milliós szerkesztő- és vágóprogramokkal, valamint fotós és videófelszereléssel rohangál. Ugyanakkor egy ügynökség kapcsolati hálója is szélesebb, mint egy szabadúszóé, aki általában csak egy-egy területen rendelkezik hasonlóval.

Szabadúszók – Ügynökségek: 4-3

Szexiség

Egy ügynökség a legjobb és leginspirálóbb helyeken tud kreatív műhelyt berendezni magának, ahol akár külön szoba is juthat a rengeteg elnyert díjuknak. Továbbá a legjobban csengő nevekkel, márkákkal dolgozhatnak együtt, ami nyilván nagyon szexi és izgalmas tud lenni egy ügyfél szemében főleg akkor, ha a konkurencia ügynökségét sikerül levadászni, vagy a legjobbat a kreatív piacon. A menőségre aztán csilivili és színes-szagos jelentésekkel, riportokkal, látványos, sokszor kevésbé hasznos munkákkal erősítenek rá. Miközben egy mezei szabadúszó, hacsak nem egy nagy ügynökségből kilépő emberről van szó, aki magával vitt néhány ügyfelet, nyilván nem tud előrántani hasonló szexi ügyfeleket, és a csiliviliség helyett inkább a praktikumra helyezi a hangsúlyt, ami nem mindig látványos.

Szabadúszók – Ügynökségek: 4-4

Állandóság

Az ügynökségi dinoszaurusz létnek (azaz, hogy lassabban reagál és mozdul) van azért előnye is: a nagyságból fakadó állandósága. (Bár a dinók kapcsán állandóságról beszélni azért vicces.) Mert egy ügynökségnél mindig lesz valaki, aki tud dolgozni a projekteden, ráadásul hasonló színvonalon. Ha más nem, egy szabadúszó. (Haha) Ha pedig 1-2 év alatt elkopik egy ügynökségi alkalmazott, lesz helyette másik. És náluk nem áll fenn az a veszély sem, hogy az egész cég hirtelen eltűnik (oké, jó esetben), külföldre költözik, vagy vidékre vonulnak vissza gyöngyöt fűzni. Ahogy egy szabadúszó egyik napról a másikra beülhet nyolcórázni egy teljesen más profilú céghez és nem biztos, hogy lesz ideje és kedve újra egy régi projekttel foglalkozni.

Szabadúszók – Ügynökségek: 4-5

Személyesség

Még a legkisebb ügynökségnél is legalább tízen dolgoznak, nem is beszélve a 60-70 vagy 100 fölöttiekről. Így a személyességet, amit esetleg a projekted, a Facebook-oldalad vagy a kommunikációd igényelne, egy szabadúszó hitelesebben és őszintébben vissza tudja adni, mintha egy sokarcú, ám sterilebb ügynökségtől várnánk ugyanezt. Utóbbinál a jól bevált klisék és a szerződésben rögzített szótagszámok jobban számítanak, mint az apró gesztusok és személyes sztori.

Szabadúszók – Ügynökségek: 5-5

amblo-fvsu.png

Természetesen szándékosan hoztam ki döntetlenre Dávid és Góliát csatáját. Több tényezőtől is függ, ki kit szeretne választani, kinek mi áll jól és mit tud vagy mit akar megfizetni. Mivel dolgoztam ügynökségnél, még dolgozom ügynökségnek, valamint voltam szabadúszó és most is az vagyok, így nem akartam pálcát törni egyik oldal felett sem. Mindkettő megfelelő fényt ad, de jár vele ugyanannyi árnyék is. A vállalkozásodon, a projekteden múlik, melyikre van igazából szükséged.

#andormario

andor márió vagyok. social media manager, szövegíró, pr-es, blogger, szabadúszó, egy münchen-fanatikus keszthelyi budapesten.

Kövess a Facebookon is

Friss topikok

süti beállítások módosítása